Ktorá zelenina má vysoký obsah vitamínu C?

j

Autor: Veronika

}

11 máj, 2018

Vitamín C je dôležitý pre správne fungovanie organizmu. Živočíchy si vitamín C dokážu vytvárať vlastný, no človek ho musí prijímať buď v podobe stravy alebo vo forme rozpustných tabliet. Odporúčaná denná dávka vitamínu C je zhruba od 60 – 75 mg.

Vitamín C je kyselina askorbová a patrí do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. Nenachádza sa v obilninách a v mliečnych či mäsových produktoch je ho naozaj len veľmi málo.

Účinky vitamínu C pre zdravie :

  • Podporuje vstrebávanie železa a vápnika
  • Podporuje vylučovanie medi, olova a ortute
  • Stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostí, zubov a chrupaviek
  • Podporuje rast
  • Odstraňuje voľné radikály
  • Pomáha skrátiť dĺžku choroby a znižuje závažnosť príznakov pri nachladnutí
  • V podobe antioxidantu zabraňuje starnutiu organizmu a buniek
  • Napomáha hojeniu rán či popálenín
  • Napomáha k znižovaniu hladiny krvného cholesterolu
  • Je nápomocný nielen pri tvorbe, ale i pri  obnove ďasien, krvných ciev, kostí a zubov
  • A mnoho iného

VIETE, ŽE AK FAJČÍTE, 1 CIGARETA DOKÁŽE SPOTREBOVAŤ AŽ 120 MG VITAMÍNU C A DOKONCA PREŽITIE VEĽKEJ EMÓCIE SPOTREBUJE AŽ 2 000 MG VITAMÍNU C.

Výborným zdrojom vitamínu C nie je len ovocie, ale i zelenina. Samozrejme majte na pamäti, že najviac vitamínu je v čerstvej zelenine a spracovaním či upravovaním sa jeho obsah znižuje. Najlepšou voľbou je zeleninu konzumovať surovú alebo pripravenú na pare.

Nižšie vám ponúkame prehľad zeleniny s vysokým obsahom vitamínu C.

Zelenina s C vitamínom

Paprika zelená i červená

Šálka nakrájanej červenej papriky obsahuje takmer trikrát viac vitamínu C ako pomaranč – 190 mg. Červená paprika je skvelým zdrojom vitamínu A, ktorý podporuje zdravie vašich očí.

Šálka nakrájanej zelenej papriky obsahuje menej vitamínu C ako červená paprika, ale pri dávke 120 mg je to stále 200% odporúčanej dennej dávky. Navyše zelená paprika je skvelým zdrojom vlákniny.

A ako zaradiť papriku do jedálnička? Napríklad pri príprave vajíčkových raňajok si ju nakrájajte a konzumujte ju namiesto múčneho pečiva.

Chilli papričky sú zdravé

Chilli papričky

Len polovica šálky nakrájaných chilli papričiek dodá vášmu telu 107,8 mg vitamínu C. A navyše, vedci na University of Buffalo preukázali, že zlúčenina kapsaicín, ktorá je obsiahnutá v chilli papričkách môže pomôcť zmierniť bolesť kĺbov i svalov.

Chilli papričky sú nápomocné pri zrýchlení organizmu a pri znížení tlaku, podporujú zažívanie a cirkuláciu krvi. Nachádza sa v nich aj veľké množstvo minerálnych látok, ako draslík, horčík, mangán a železo. Dôležité je spomenúť, že ich konzumujte s mierou. Pretože všetkého veľa škodí a to platí aj pri tejto pikantnej lahôdke.

Kel

Jedna šálka kelu obsahuje 80,4 mg vitamínu C. Kel je doslova výživová bomba, pretože dodá vášmu telu značnú dávku minerálov a mastných kyselín. Navyše je v ňom obsiahnutý dvojnásobný odporúčaný denný príjem vitamínu A a sedemnásobok odporúčaného množstva vitamínu K.

Brokolica a karfiol

Obe zeleniny, brokolica i karfiol dokážu účinne bojovať s rakovinou kože, čo naznačil i výskum v European Journal of Medicinal Chemistry.

Brokolica je označovaná za kráľovnú medzi zeleninou. A to vďaka svojim svojím blahodárnym účinkom pre zdravie. Prečisťuje krv – detoxikuje naše telo, má protizápalové účinky, udržiava nízku hladinu cukru v krvi, obsahuje vysokú hladinu kalcia a vitamínu K. Poskytuje 132 mg vitamínu C. Táto zelenina je výborným pomocníkom pri chudnutí, pretože jedna porcia obsahuje len zhruba 30 kalórií.

Malá hlavička karfiolu obsahuje 127,7 mg vitamínu C, 5 g vlákniny a 5 g bielkovín. Môžete ho konzumovať na rôzne spôsoby, či už surový, pečený, alebo ho jednoducho pridajte do zeleninového pyré.

Ružičkový kel

Niekým nenávidená zelenina, inými zbožňovaná. Ružičkový kel je nabitý rastlinnými látkami a vlákninou, nehovoriac o 74,8 mg vitamínu C. Draslík obsiahnutý v tejto zelenine pomáha vylučovať nadmerné množstvo vody z tela. A ak sa snažíte schudnúť, zaraďte ho do jedálnička, pretože je veľmi nápomocní pri chudnutí.

Patríte medzi tých, ktorí neobľubujú jeho horkastú chuť? Potom si ho skúste opražiť na panvici, čím nadobudne jemnú sladkastú chuť. A vtedy je naozaj výborný.

Ak vám niektorá z uvedenej zeleniny nechutí, vyskúšajte ich použiť do zeleninových smoothie kokteilov s pridaním vašej obľúbenej zeleniny či ovocia. Nielenže vášmu telu doprajete vitamín C, ale navyše si neuvedomíte, že vlastne konzumujete zeleninu, ktorú nemáte príliš v obľube. Doprajte si chutný a zdravý kokteil zároveň.

Odoberať
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Autor článku

Veronika

Dlhodobo sa zaujímam o tému zdravia a zdravej výživy. Mojou vášňou je varenie rýchlych a zdravých jedál.

Ďalšie články

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mohlo by vás zaujímať