Už vás nebaví jojo efekt po diéte a opakované problémy zhodiť nadbytočné kilá? Keď už ste vyskúšali každú dostupnú diétu a váha vašu snahu stále nedokáže oceniť, môže to pôsobiť trochu odradzujúco. Zdravotná a tréningová poradkyňa Bernadette Dancy ponúka svoje tipy na dlhotrvajúce zmeny v životnom štýle.

Veríme, že vám nasledujúce tipy od poradkyne Dancy pomôžu pri chudnutí a schudnete aj bez toho, aby ste si kupovali tabletky na chudnutie. 

Čo je tajomstvom pre efektívne chudnutie?

„Myslím, že každý má v sebe niečo, čo je potrebné na schudnutie: DÔVOD, niečo, čo dokáže človeka motivovať,“ hovorí Dancy. „Môže to byť fakt, že majú dieťa, alebo vnúča, s ktorým sa nemôžu hrať, pretože sa rýchlo zadýchajú. Tiež to môže byť strach z toho, že v rodine sa často vyskytovali infarkty a cievne príhody. Alebo to môže byť len nezdravý pocit. Keď už človek získa dôvod, treba pracovať na vedomostiach, trpezlivosti a odhodlaní.“

Dancy verí, že pokiaľ ide o efektívne chudnutie, vedomosti sú základom. „Už dlho sa vedomosti vo fitness priemysle považovali za niečo ako tajný recept,“ vysvetľuje Dancy. „Pravdou ale je, že na chudnutie netreba hľadať žiadne tajomstvá. Všetky rýchle riešenia opakujú jednu vec – kalorický deficit. Všetky dlhodobé programy na chudnutie majú rovnaký cieľ – vzdelávať a podporovať ľudí v tom, aby zapracovali na rôznych oblastiach svojej životosprávy.“

Čo je pri chudnutí prvým krokom?

Keď sa začnú objavovať pribúdajúce kilá, mnohí siahnu po rýchlych diétách, avšak tie sa z dlhodobého hľadiska ukázali ako neúčinné. Takže čo je základom chudnutia, ktoré aj vydrží?

„Prvým krokom pred chudnutím by podľa mňa malo byť udržiavanie hmotnosti. Predtým, ako začnete hmotnosť zhadzovať, sa musíte naučiť, ako ju udržať na jednej úrovni,“ hovorí Dancy.

„Keď sa vám to podarí, automaticky prestanete priberať. Znie to jednoducho, ale mnohí tento krok preskočia. Sami si proces chudnutia robia náročnejší tým, že sa snažia všetko vyriešiť drastickými zmenami, ktoré sa ťažko udržiavajú. Začnite s malými zmenami, ktoré vám celú cestu za vysnívanou hmotnosťou uľahčia.“

A čo nárazové diéty?

Môžeme si chudnutie urýchliť a zjednodušiť pomocou nárazových diét? „Nárazové diéty fungujú, inak by ich ľudia nevyužívali. Avšak nie sú udržateľné, čo je hlavným dôvodom ich neefektívnosti,“ pokračuje Dancy.

„Druhým dôvodom, prečo nárazové diéty nefungujú, sú zmeny vo fyziológii, ktoré nastanú, keď človek začne chudnúť. Je úplne normálne, ak sa chudnutie po určitom čase zastaví na jednej úrovni. Keď sa to stane, pri nárazovej diéte nemáte možnosť sa niekam ďalej posúvať, keďže svoje telo už aj tak držíte na hranici.“

Chudnutie vyžaduje čas

Ak beriete zmenu vo svojom životnom štýle vážne a chcete aby vydržala, potrebujete čas. „10 percentné schudnutie je považované za „významné“ pre zdravotný stav, čo znamená, že 70 kg žena potrebuje schudnúť 7 kg, aby pocítila vylepšenie zdravia,“ vysvetľuje Dancy.

„S priemerným tempom chudnutia 0,5 kg za týždeň, by to znamenalo minimálne 14 týždňov aby schudla na cieľovú hmotnosť. Tu treba pripomenúť, že udržať si tempo chudnutia počas tak dlhej doby si vyžaduje obrovské odhodlanie. Tiež treba myslieť na to, že chudnutie postupom času spomaľuje. Je to prirodzená reakcia organizmu, ktorá sa snaží spomaliť úbytok hmotnosti.“

„Miera tohto procesu závisí na procese chudnutia, pohlaví a rýchlosti chudnutia,“ dodáva. „Takže z pohľadu dlhodobých výsledkov je mojou radou – čím pomalšie, tým lepšie. Tento prístup dá organizmu čas prispôsobiť sa zmenám, čo vám neskôr pomôže pri udržiavaní výsledku.“

Čo je dôležitejšie: cvičenie alebo diéta?

Ak ste niekedy boli na diéte a zároveň ste začali viac cvičiť, viete že vás čoskoro obehne stály pocit hladu. Takže aký je ideálny pomer pri chudnutí?

„Myslím, že to hlavne závisí od dôvodu priberania,“ hovorí Dancy. „Lieky, mentálne zdravie, hormonálna nerovnováha, zranenie a stres, to všetko sú možné dôvody priberania. Treba sa na ne pozrieť pred začatím cesty chudnutia. Ak sa tomu vyhnete, je možné že výsledok (ak nejaký príde), nevydrží dlho lebo hlavné príčina ostane nevyriešená.“

„Taktiež, rozhodovanie medzi cvičením a diétou zjednodušuje obezitu a proces priberania,“ dodáva. „Rozdeľuje to príčiny buď na nadmerný príjem kalórií, alebo ich nedostatočné spaľovanie. Áno, sú to dva hlavné dôvody prečo sa naberanie telesnej hmotnosti začína, ale stále to zanedbáva prvotné príčiny, prečo sa človek do daného stavu dostal.“

„Od tohto bodu je možné, že niekto schudne vďaka cvičeniu a niekto zase upravením diéty,“ hovorí Dancy. „Ale výskumy ukazujú, že nezáleží na presnom pomere, pokiaľ sú obe veci zakomponované do nového životného štýlu.“

Zaplaťte si zdravotného poradcu

Pre začiatok s väčšími životnými zmenami Dancy odporúča odborného poradcu. „Hľadajte pomoc u dôveryhodného trénera,“ hovorí. „Vyberte si niekoho, kto je motivovaný viesť vás správnym smerom, nie iba posunúť vaše telo k limitom. Ak sa budete vzdelávať a cestu za vysnívanou hmotnosťou neuponáhľate, váš úspech bude trvať oveľa dlhšie.

„Ak vám tréner iba povie, čo máte v ktorý deň urobiť, zmena možno príde. Avšak tým spôsobom nepochopíte, prečo sa vám podarilo schudnúť a je vysoká šanca, že sa vrátite do pôvodného stavu.“

Podľa informácií netdoctor.co.uk