V posledných rokoch sa do popredia dostávajú informácie o prospešnosti probiotík. Čo to ale protiobiká vlastne sú? Svetová zdravotnícka organizácia definuje probiotiká ako „živé mikroorganizmy, ktoré, ak sú hostiteľským organizmom prijímané v primeranom množstve, prispievajú k zlepšeniu jeho zdravia”.

Probiotiká sú živé baktérie a kvasinky. Považujeme ich za “dobré” baktérie, ktoré sú buď rovnaké alebo podobné tým, ktoré sa nachádzajú v ľudskom čreve a ktoré majú priaznivé účinky na zdravie. To, čo majú probiotické baktérie spoločné je, že sa držia na výstelke steny čreva a vykonávajú rôzne prospešné funkcie.

Existuje množstvo vedeckých podkladov, ktoré naznačujú, že probiotické baktérie v našej strave majú pozitívny vplyv na zdravie. Avšak, je potrebné si uvedomiť, že jednotlivé druhy probiotík ovplyvňujú rôzne ochorenia, preto je dôležité vedieť, akým ochorením trpíte a teda ktoré probiotiká sú pre vás najlepšie.

Nasledovné probiotické baktérie majú rôzny účinok:

  • Probiotické baktérie Lactobacillius a Bifidobacterium majú najväčší úžitok pri gastrointestinálnych symptómoch.
  • Lactobacillius podporuje imunitu, bojuje proti škodlivým baktériám a podporuje bakteriálnu rovnováhu.
  • Bifidobaktéria inhibuje škodlivé baktérie, podporuje odozvu imunitného systému a pomáha zdravej črevnej komunite.

Ak si ešte stále nie ste istí, prečo by probiotiká mali byť tou správnou voľbou aj pre vás, prinášame súhrn piatich najväčších prínosov probiotík pre naše zdravie.

Probiotiká môžu pomôcť posilniť imunitný systém

Zdravá úroveň prospešných baktérií je nevyhnutná pri ochrane pred škodlivými baktériami, podpore trávenia a zabezpečovania dobrého fungovania imunitného systému.

Niektoré štúdie poukázali na to, že určité probiotické baktérie môžu pomôcť predchádzať alebo znižovať účinky kašľa a prechladnutia a to ako u detí, tak aj u dospelých. Taktiež pomáhajú znižovať počet infekcií a dĺžku ich trvania. Dôležitú úlohu zohrávajú aj pri vývoji bielych krviniek, ktoré pomáhajú imunitnému systému v boji proti infekciám.

Chris Newbold, vedúci klinickej výživy spoločnosti BioCare uviedol, že najlepšie, čo môžeme urobiť na podporu imunity, obzvlášť v zimných mesiacoch, je vziať si probiotikum denne.

bakterie

zdroj: Pixabay

Prospešné črevné baktérie totižto tvoria značnú časť nášho imunitného systému. Ak si predstavíme črevnú stenu ako záhradný trávnik, kde probiotiká predstavujú trávu, tak len svieža a zdravá tráva napomáha k eliminácii miesta pre rast burín. Avšak, ak tráva nie je zdravá priestor pre burinu (teda zlé baktérie) sa zväčšuje.

Probiotiká ako súčasť riešenia črevných problémov

Probiotiká pomáhajú regulovať pohyb čriev, čím zmierňujú nadúvanie a bolesti v žalúdku a dopomáhajú tak k zlepšeniu zdravia čriev. Veľkým prínosom sa stávajú pri žalúdočnej viróze, kedy môžu pomôcť skrátiť trvanie hnačky.

Niektoré štúdie zistili, že Lactobacillus acidophilus je nápomocný pri znižovaní symptómov neznášanlivosti laktózy, ako sú kŕče v žalúdku alebo nadúvanie. Prospešnými sú aj pre ľudí trpiacich IBS, teda „syndrómom dráždivého čreva“, kedy môžu zmierniť symptómy tohto ochorenia. Národný inštitút pre zdravie a klinickú excelenciu (NICE) navrhuje odporúčané dávkovanie pre optimalizáciu výsledkov a zistenie, či dochádza k zmierneniu príznakov na štyri týždne užívania.

Probiotiká a pokožka

Hoci v tejto oblasti je potrebné oveľa väčšie množstvo výskumov, niektoré štúdie podporujú myšlienku, že probiotiká pomáhajú udržiavať našu pokožku zdravú. Štúdia vykonaná expertom na probiotiká a majiteľom Proven Probiotics, Dr. Nigelom Plummerom zistila, že:

,,U detí, ktoré dostali probiotiká, je o 57% menšia pravdepodobnosť vzniku alergického ekzému, než u detí užívajúcich placebo. U detí, ktoré dostávali probiotiká, bola tiež o 44% menšia pravdepodobnosť vzniku alergickej reakcie na bežné alergény ako peľ, kravské mlieko, vajcia a roztoče z domáceho prachu.”

pokozka

zdroj: Pixabay

Výskum publikovaný v časopise Dermatoendocrinol tiež naznačuje, že probiotiká môžu prispievať k imunitnému systému pokožky a zabraňovať poškodeniu kože UV slnečným žiarením. Tento druh výskumu si však vyžaduje viac pozornosti.

Probiotiká zvyšujú absorpciu železa

Nedostatok železa je celosvetovo jedným z najbežnejších nutričných problémov, pričom približne desať percent žien vo vyspelých krajinách trpí týmto problémom. Reakciou na tento problém bol vyvinutý nový typ probiotických baktérií, ktoré pri konzumácii zdvojnásobujú absorpciu železa u žien.

Ďalšou z výhod je aj to, že podporuje imunitný systém. Táto problematika je stále skúmaná a výsledkom jej výskumov by mohla byť úplne nová forma zdravej stravy s viacerými výhodami pre naše telo.

Probiotiká a zdravie mozgu

Štúdia z časopisu Brain, Behaviour and Immunity podporuje myšlienku, že probiotické doplnky môžu zlepšiť náladu človeka. Aj keď vedci neboli schopný určiť presnú príčinu zlepšenia nálady, nedávno objavené dôkazy predpokladajú, že isté baktérie môžu ovplyvniť náladu človeka produkovaním zlúčenín, ktoré putujú z čreva do mozgu takzvanou “črevno-mozgovou osou”. Naznačujú, že by to mohla spôsobovať zvýšená úroveň črevnej baktérie trypofán, aminokyselina, ktorá je potrebná pre tvorbu seratonínu v mozgu.

O pozitívnych účinkoch probiotík na naše zdravie sme si už povedali, dôležité je ale pochopiť, že probiotiká samé o sebe nie sú náhradou za lieky. Ich užívanie či už vo forme doplnkov stravy, alebo prostredníctvom konzumácie potravín bohatých na ich výskyt nemusí viesť k úplnému zlepšeniu stavu.

Je prospešné užívať probiotiká ako preventívne opatrenie, no je dôležité si uvedomiť, že najmä v podmienkach, ako je napríklad IBS, je každý pacient individuálny a probiotiká nie sú vhodné pre všetky spôsoby liečby. Probiotiká teda nemôžu nahradiť liek, hoci môžu byť použité na doplnenie existujúcej liečby.

Množstvo lekárov odporúča požívať probiotiká pri liečbe antibiotikami. Okrem toho, že antibiotiká zabíjajú zlé baktérie, môžu zabiť aj prospešné baktérie v našom čreve. Je iróniou, že to môže oslabiť imunitný systém a zvýšiť pravdepodobnosť ďalších infekcií. Z tohto dôvodu vždy dbajte na to, aby ste pri užívaní antibiotík nezabúdali na probiotiká.

Ako dostať probiotiká do života?

Existuje veľa spôsobov, ako môžete začleniť probiotiká do svojho životného štýlu a využívať tak ich výhody vo svoj prospech.

Doplnky stravy

Lactobacillus GG, Lactobacillus acidophilus a Bifidobacterium bifidum sú preskúmané probiotické kmene, ktoré sú široko dostupné v doplnkovej forme. Podľa Dr. Nigela Plummera dôkazy ukazujú, že doplňujúce hladiny medzi 5 – 50 miliardami denne môžu byť účinné pri riešení zdravotných problémov. Denná dávka medzi 4 – 12 miliardami baktérií je primeraná ako udržiavacia dávka.

Taktiež je dôležité dôkladne preskúmať príbalový leták. Niektoré probiotiká totiž udávajú úroveň baktérií “v čase výroby”, zatiaľ čo iné udávajú tento údaj v “čase konca spotreby”. Doplnky udávajúce úroveň baktérii “koncom spotreby” sú výhodnejšie, pretože máte istotu garantovaného množstva probiotík.

jogurt

zdroj: Pixabay

Jedzte potraviny bohaté na probiotiká

Probiotiká sú prirodzene prítomné v niektorých potravinách ako sú živé kultivované jogurty, kimchi, syr a kyslá kapusta, olivy, kefír, uhorky, a tempeh.

Konzumujte prebiotické potraviny

Akonáhle máte správne probiotiká v čreve, je dôležité, aby boli silné a mali pozitívny účinok. Na to, aby prekvitali, potrebujú probiotiká prebiotiká.

Prebiotiká sú nestráviteľné zložky niektorých potravín, ktoré vyživujú naše probiotiká. Sú prítomné v potravinách, ako je cibuľa, cesnak, špargľa, pór, artičok, banány, ovos a sójové bôby, a stimulujú rast a / alebo aktivitu prospešných baktérií v čreve.

Zjednodušene možno teda povedať, že probiotiká sú vlastné “dobré” baktérie, zatiaľ čo prebiotikum je vláknina, ktorou sa tieto baktérie živia.