Viete, prečo by ste v zdravom jedálničku nemali vynechať vajíčka? Vajcia sú bohaté na vysokokvalitné bielkoviny, zdravé tuky a mnohé základné vitamíny a minerály. Navyše majú viacero unikátnych vlastností, ktoré z nich robia vhodný doplnok pri chudnutí.

Základný teoretický poznatok už iste poznáte: Najjednoduchší spôsob, ako schudnúť, je znížiť denný príjem kalórií .  Jedno veľké vajce obsahuje len asi 78 kalórií, ale za to obsahuje mnoho živín (najmä vaječný žĺtok).

Pokiaľ sa rozhodneme pre jedlo z vajec, v ňom použijeme približne 2-4 vajcia. Takže konečné jedlo z troch vajíčok bude obsahovať menej ako 240 kalórií. Teraz pre porovnanie. Ak si doprajeme veľkú porciu zeleniny, vstrebáme ňou približne 300 kalórií.. Avšak treba mať na pamäti, že ak vajíčka robíme na masle alebo oleji, objem kalórii narastá.

Ako sme už uviedli v úvode, vajce je bohaté na bielkoviny. A možno už viete, že potraviny s vysokým obsahom bielkovín potláčajú chuť do jedla a zvyšujú sýtosť, takže po nich nie sme hladní a ďalší príjem potravy je oveľa nižší.

Vajcia na raňajky

Ak chcete schudnúť, dať si vajcia na raňajky je tou najlepšou vecou, akú môžete spraviť. Mnohé štúdie porovnávali účinky konzumácie vajíčok v dopoludňajších hodinách a konzumovanie iných raňajok s rovnakým obsahom kalórií. Raňajkovaním vajec môžete obmedziť energetický príjem počas dňa až o 400 kalórií, čo nie je zanedbateľné množstvo. Taktiež bolo dokázané, že ľudia, ktorí konzumovali na raňajky vajíčka, počas 8 týždňov zaznamenali o 65% väčšiu stratu hmotnosti.

Iný výskum, do ktorého bolo zapojených 30 mladých mužov, porovnával účinky troch typov raňajok v troch prípadoch. Boli to vajcia a toast, obilniny s mliekom a toastom a croissant s pomarančovým džúsom.

Výsledok?

Vajíčkové raňajky spôsobili výrazne väčšiu sýtosť, menší hlad a nižšiu chuť  po jedle, než ďalšie dva typy raňajok. Navyše jedenie vajíčok na raňajky spôsobilo, že títo muži automaticky jedli asi o 270-470 kalórií menej počas zvyšku dňa.

Dobrá cena a ľahká príprava

Ďalšou nespornou výhodou vajíčok je ich cena. Sú lacné, dostupné a dokážeme ich pripraviť do niekoľkých minút. Nech už si ich uvaríte, alebo si z nich spravíte omeletu, chuť na ne sa vám nikdy nezunuje. V kombinácii so zeleninou sú to tie najlepšie raňajky.

Ďalšie dôvody, prečo vajíčka neobísť v jedálničku:

Obsahujú cholínon, čo je dôležitá živina pre náš mozog. Ide o menej známu živinu, ktorá je zoskupená s vitamínom B komplex. Nízky príjem cholinon sa môže podieľať na ochoreniach pečene a neurologických poruchách.

Kvalitné proteíny – vajcia obsahujú proteíny, ktoré sú stavebným kameňom nášho tela

Chránia oči – možno ste nevedeli, že vo vajciach nájdeme dva antioxidanty, ktoré majú silný ochranný účinok pre naše oči. Ide o luteín a zeaxantín, látky, ktoré sa nachádzajú v žĺtku.