Mýty o stravovaní, ktorým by ste nemali veriť

j

Autor: Redakcia

}

6 dec, 2018

Najlepší odborníci prispôsobili svoje myslenie novým poznatkom, pretože sa dozvedáme čoraz viac o tom, ako si zlepšiť zdravie a dosiahnuť skvelý pocit. Sedem odborníkov na stravovanie sa podelilo o mýty, ktoré už dávno neplatia. Taktiež hovoria, čím by sme sa namiesto nich mali riadiť.

Môže byť pomerne ťažké zmeniť zakorenené presvedčenia o čomkoľvek. Rovnako to platí aj v prípade fitness a výživy. Napríklad niektorí z nás stále veria rôznym nezmyslom (a vôbec to nie je pravda). Napríklad, že zdvíhaním činiek dosiahnu ženy mužský výzor a postavu. Alebo že konzumácia tukov spôsobí, že budete tuční. A mnoho iných nezmyslov.

Ale časy sa menia, rovnako ako aj veda, ktorá nám pomáha lepšie pochopiť, ako cvičiť a jesť, aby sme dosiahli naše vysnívané ciele. Takže ak ste niekedy jedávali bez tuku úplne všetko, ale teraz máte dni, kedy si užívate trochu avokáda pri každom hlavnom chode, ste tu správne, čítajte ďalej. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete mýty o stravovaní.

Mýtus o stravovaní č. 1: Malý snack vás nasýti a budete jesť menej

Nová perspektíva: Zabudnite na snack a užite si príjem týchto kalórií pri dobrej večeri alebo v dobrej spoločnosti.

„Po toľkých rokoch v súkromnej praxi som dospela k záveru, že niektorí ľudia, bez ohľadu na to, čo chcú dosiahnuť, jednoducho sa vrhnú aj na chlieb v koši. Vyberajú si vysoko kalorické predjedlá, aj keď už zjedli malý snack,“ hovorí Keri Gansová, RDN, certifikovaná učiteľka jogy.  Jedná sa o autorku knihy “Malá zmena stravy“ (The Small Change Diet).

Preto snack, ktorý zjedli pred odchodom, neurobí nič okrem toho, že sa premení na nadbytočné kalórie. „Ak neviete na sto percent, že budete jesť menej, keď idete von, snack jednoducho vynechajte.“

Mýtus o stravovaní č. 2: Nezáleží na tom, kedy jete bielkoviny

Nová perspektíva: Skúste v každom jedle skonzumovať minimálne 20 gramov bielkovín

„Verila som, že nezáleží na tom, kedy ste jedli bielkoviny, pokiaľ ste ich po celú dobu jedli dosť, ale jeden vedecký výskum zmenil môj názor,“ hovorí Elizabeth Ward, RD. Aktuálne odporúča zjesť najmenej 20 gramov bielkovín pri každom jedle. „Proteín vám môže pomôcť cítiť sa zasýtení po dlhšiu dobu a konzumácia makra v pravidelných intervaloch pomáha budovať svaly,“ vysvetľuje.

Mýtus o stravovaní č. 3: Organická strava je zdravšia

Nová perspektíva: Akákoľvek strava je zdravá.

Nielenže štúdie zistili, že 90% Američanov nedokáže splniť odporúčaný denný príjem zeleniny, až 85% nesplní ani denný príjem ovocia, vysvetľuje Toby Amidor, RD. Je to podľa Wall Street Journal najlepší autor kuchárskych kníh, medzi iným i knihy “Smart Meal Prep for Beginners” (Jednoduchá príprava jedál pre začiatočníkov) a “The Healthy Meal Prep Cookbook” (Kuchárka na prípravu zdravých jedál).

„Je oveľa výhodnejšie jesť akýkoľvek druh produktov – konvenčné, organické, miestne.. – ako ich úplne vynechať,“ hovorí.

Mýtus o stravovaní č. 4: Kalórie sú kalórie

Nová perspektíva: Treba sa zamerať aj na iné aspekty ako len kalórie samotné.

Na začiatku svojej kariéry, Samantha Cassetty, RD, odborníčka na výživu so sídlom v New Yorku, vyhlásila, že “kalória je kalória a neexistujú žiadne zlé potraviny.” Toto tvrdenie patrí taktiež medzi mýty o stravovaní. Aktuálne tvrdí: “Teraz viem, že ak sa sústredíte iba na kalórie, nezískate úplný obraz ani relevantné informácie o kvalite ingrediencií.“

„Niektoré potraviny – ako sladené nápoje a rafinované obilniny – majú negatívny vplyv na naše zdravie a celkový stav tela. Zatiaľ čo iné prinášajú úžitok, znižujú zápal, stabilizujú hladinu cukru v krvi, znižujú chuť do jedla a hmotnosť, znižujú túžbu po sladkom a iné účinky. Aj keď množstvo kalórií je v podstate to isté. Tak ako aktuálne nemôžem povedať, že všetky potraviny majú rovnakú výživovú hodnotu, tak nemôžem ani povedať, že neexistujú žiadne zlé potraviny. To jednoducho nie je pravda.“

Mýtus o stravovaní č. 5: Každé jedlo je dobré

Nová perspektíva: Nechcete ani nepotrebujete umelé, spracované jedlá či polotovary

Vieme, že spracované potraviny strácajú cenné živiny a často sú obohatené o vysoké objemy cukru a tuku.  Jackie Newgent, RDN, kulinársky odborník na výživu a autor knihy “All-Natural Diabetes Cookbook“, odporúča vyhnúť sa všetkému, čo je umelé.

„Odporúčam odstrániť všetky umelé farby a farbivá z vašej stravy. Nikto nepotrebuje žiarivé potraviny a nápoje.“ Ba čo viac, Newgent poznamenáva, že, výskum naznačuje možné obavy zo zmeneného správania detí pri konzumácii práve týchto farbív.

Mýtus o stravovaní 6: Stravovanie s veľmi nízkym obsahom tuku napomáha chudnutiu

Nová perspektíva: Zdravé tuky vám pomôžu pri chudnutí.

Mnohí si celé roky mysleli, že práve nízkotučná diéta je spôsob, ako znižovať váhu. Avšak “s novším výskumom a klinickými skúsenosťami sa domnievam, že diéta obsahujúca mierne zdravé tuky – ako avokádo a orechy – môže pomôcť pri chudnutí,“ hovorí Lisa Young, PhD, RD. Je to autorka knihy “Finally Full, Finally Slim,“ (Konečne najedená, konečne štíhla).

„Tuk pomáha dosiahnuť pocit nasýtenia. Ale pretože tuk dodáva ešte viac kalórií ako sacharidy a bielkoviny, musíte si uvedomiť, koľko ho skonzumujete.“ Napríklad zdravá porcia je 1 hrsť orechov alebo 1/4 avokáda.

Ak poznáte ďalšie mýty o stravovaní, neváhajte sa s nimi podeliť do komentárov nižšie.

Podľa informácií myfitnesspal.com

Autor článku

Redakcia

Redakcia portálu Vitalweb

Ďalšie články

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mohlo by vás zaujímať

Komentáre

0 komentárov

Trackbacks/Pingbacks

  1. 5 prekvapivých spôsobov, ako životný štýl rodičov ovplyvňuje detskú obezitu | Vitalweb.sk - […] ktoré uprednostňujú zdravé stravovanie, môžu ľahšie udržať váhu svojich detí pod kontrolou. „Deti prijímajú častejšie […]
Odosla komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *