Žiadnemu vozidlu neprospieva, ak je jeho nádrž na benzín neustále prázdna a podobne je to aj s ľuďmi. Mali by sme preto počúvať signály tela a uistiť sa, že v prípade potreby mu naozaj dodávame to, čo potrebuje – výživné a nutrične bohaté jedlo, ktoré mu dodá energiu.

Hoci to znie pomerne ľahko, často to, čo sa nám javí ako hlad, nie je vôbec hlad. Niekedy, keď si myslíme, že sme hladní, naše telo sa v skutočnosti len pokúša povedať, že sme smädní alebo vystresovaní.

Na druhej strane sa často vyskytnú aj situácie, kedy naše telo skutočne potrebuje rýchly snack alebo výživné jedlo, ale tieto signály identifikujeme nesprávne. Existujú však potraviny, ktoré pomáhajú potlačiť chuť do jedla, ako napríklad avokádo či korenie.

„Často, dokonca aj keď si myslíte, že dobre načúvate svojmu telu, v skutočnosti nechápete, čo vám hovorí,“ uvádza Keri Gans, MS, RD, autorka knihy „The Small Change Diet.”

Aby sme vám priniesli návod na to, ako zostať vo skvelej kondícii a plný energie po celý deň, využite rady od doktorky Gansovej, ako sa vysporiadať so situáciou, ak nás prekvapí hlad. Telo si vtedy zvykne pýtať aj niečo úplne iné, takže prinášame prehľad signálov a činností, ktoré by mali nasledovať, aby ste si udržali pevné zdravie. Nabudúce, keď vás znova prekvapí situácia, že by ste mohli byť hladní, všimnite si symptómy a položte si tieto otázky:

Symptóm: Bolesť hlavy

Spýtajte sa: Som dehydrovaný?

Čo to znamená: „Keď máte taký smäd, že ste dehydrovaný, pravdepodobne budete pociťovať bolesť hlavy,“ hovorí Gansová. Bolesti hlavy sa môžu prejaviť nízkou hladinou cukru v krvi, ktorú si môžete mylne vyložiť ako signál, že sa treba najesť.

Čo treba urobiť: Skúste vypiť 8 pohárov vody. Niekto zvládne vypiť viac, niekto menej. Orientačná by mala byť farba vášho moču, ktorá by mala byť bledá a buď jasná alebo svetložltá.

Symptóm: Neodolateľná chuť na sladké

Spýtajte sa: Som v strese?

Čo to znamená: „Niektorí ľudia sa pri strese pokúšajú upokojiť sa sladkým alebo potravinami bohatými na uhľohydráty,“ poznamenáva Gansová. Výskum ukázal, že tieto potraviny zvyšujú hladinu sérotonínu,, takže sa dočasne upokojíte, ale emocionálne zajedanie  nevyrieši vás základný problém.

Čo treba urobiť: Vychutnajte si chutné jedlo alebo snack, ktoré pomôžu znížiť stres, ak to urobíte múdro . Posaďte sa k jedlu, nedovoľte žiadne rozptýlenie, jedzte pomaly tak, aby ste si vychutnali každý kúsok a nalaďte sa na to, aké pocity vo vás jedlo vyvoláva. Tento stav vám takisto uľahčí prestať jesť, ak už máte dosť. Ďalšia taktika: Skúste zavolať priateľovi a zverte sa mu, aby ste zmiernili stres, namiesto toho, aby ste automaticky siahli po občerstvení.

Symptóm: Málo energie, problém sústrediť sa

Spýtajte sa: Som unavený?

Čo to znamená: Keďže jedlo je palivo, dáva zmysel, neustále túžite po niečom dobrom, keď ste málo a zle spali alebo máte málo energie. To môže viesť k výberu jedál s pochybnou výživnou hodnotou.  „Keď sú ľudia unavení, majú tendenciu vyberať viac nezdravých potravín, než  by vyberali, ak by mali dostatočný spánok a pravdepodobne sa budú prejedať,“ hovorí Gansová.

Čo treba urobiť: Spánok je pre zdravie kľúčový, pretože je to čas, kedy sa vaše telo dobíja a opravuje sa. Namiesto dopĺňania paliva neskoro v noci snackmi, urobíte lepšie, ak si ľahnete do postele a ponoríte sa do spánku.

Ak ste dobre oddýchnutí a pocítite pocit hladu uprostred dopoludnia alebo popoludnia, „mohlo by ísť o situáciu, kedy si vaše telo vyžaduje rýchly reštart bateriek,“ hovorí Gansová. V takom prípade si vyberte snack či jedlo, ktorého kombinácia zdravých tukov, bielkovín a vlákniny v jednej porcii bude nižšia ako 250 kalórií , najmä ak vás čaká čoskoro klasická bežná porcia.

Symptóm: Nedokážem sa sústrediť, moje myšlienky odbiehajú

Spýtajte sa: Nudím sa?

Čo to znamená: Ak ste sa niekedy ocitli v situácii, že neviete prestať vyjedať koláčiky počas mimoriadne pomalého pracovného dňa alebo pri skúmaní obsahu vášho šuplíka so sladkosťami počas nedeľného popoludnia, pravdepodobne to robíte preto, lebo sa nudíte. Jedenie nám môže poskytnúť dočasný zmysel a určitú satisfakciu v období, keď si nie sme istí, čo máme robiť či urobiť.

Čo treba urobiť:  rada v tomto prípade je priama a úprimná: „Ak sa nudíte, pravdepodobne sa nebudete musieť najesť.“ Navrhuje, aby ste identifikovali, kedy vás táto nuda zvyčajne zasiahne a namiesto toho vykonávali nejaké jednoduché aktivity, napríklad lúštili krížovky alebo išli na krátku prechádzku.

Ako rozoznať, či som naozaj hladný?

„Vo väčšine prípadov, keď si myslíte, že máte hlad, je to preto, že ste naozaj hladní,“ hovorí Gansová. Je ťažké definovať, ako sa pociťuje hlad, pretože je to pre každého z nás iné. Zatmievanie pred očami, závrate, prázdny alebo kvíliaci žalúdok, podráždenosť a neschopnosť sústrediť sa – toto sú všetky bežné príznaky hladu a je dôležité, aby ste počúvali svoje telo, čo vám chce povedať.

Ak vaše telo hovorí, že chce jesť a vy ste si prešli vyššie spomínaný zoznam symptómov, aby ste sa uistili, že nie ste vlastne len smädný, vystresovaný, unavený alebo znudený, potom sa naozaj najedzte. „Najdôležitejšie je, aby ste mali doma dobré zásoby – veľa  zdravého jedla a snackov,” odporúča Gansová.

Podľa informácií blog.myfitnesspal.com