Káva: Akú sú jej účinky na naše zdravie?

j

Autor: Dušan

}

3 apr, 2021

Slovo káva pochádza z arabského „kah ve“, čo v preklade znamená omamný nápoj. Áno, mnohí z nás si kávu doprajú na dennej báze najmä pre jej povzbudzujúce účinky.

Káva je tiež akýmsi synonymom pre relax a odpočinok. „Poď si oddýchnuť, zaliala som ti kávu“. Určite to poznáte. Aj takýmito slovami sa nám často prihovára polovička, ktorá nás volá vychutnať si túto kofeínovú lahôdku.

Sú však aj takí, ktorí sa káve vyhýbajú. Aká je pravda? Existujú rôzne mýty a fámy o káve.  V tomto článku sa pozrieme, aký vplyv má káva na naše zdravie.

Káva, to nie je iba kofeín

Prvé, čo nás pri pojme káva napadne je, že obsahuje kofeín. Treba hneď na začiatok uviesť, že veľké množstvo kávy a tým pádom aj kofeínu môže spôsobovať problémy, o čom si budeme hovoriť nižšie.

Áno, káva je zdrojom kofeínu, no okrem neho obsahuje aj antioxidanty a ďalšie účinné látky, ktoré dokážu chrániť pred chorobami.  Pochváliť sa môže aj rôznymi významnými mikroživinami; napríklad jedna šálka obsahuje 14% odporúčanej diétnej dávky (RDA) riboflavínu, ktorý patrí medzi vitamíny B a pomáha regulovať náš nervový systém.

Káva je tiež zdrojom horčíka a draslíka, ktoré v našom tele regulujú hladinu cukru v krvi.

Ako môže káva pomôcť

Vedci v roku 2011 zistili, že pitie kávy je spojené s nižším rizikom depresie u žien. Prináša tiež nižšie riziko karcinómu prostaty u mužov a nižšie riziko mozgovej príhody u mužov a žien.

Okrem toho sa potvrdilo, že vyššia hladina kofeínu v krvi znižuje riziko Alzheimerovej choroby a tiež riziko demencie.

Štúdia z roku 2015 priniesla zistenie, že dve alebo viac šálok kávy denne môžu znížiť riziko rakoviny prsníka Káva môže brzdiť rast nádorov a znižovať riziko recidívy rakoviny.

Kofeín tiež stimuluje centrálny nervový systém a zvyšuje produkciu neurotransmiterov, ako je serotonín, dopamín a noradrenalín, ktoré zlepšujú našu náladu. Vedci tiež zistili, že dve šálky kávy denne môžu zabrániť riziku samovraždy o 50%.

Zaujímavé je tiež zistenie, že u ľudí, ktorí pijú kávu, je celkové riziko predčasného úmrtia o 25% nižšie, ako u tých, ktorí kávu nepijú.

Riziká spojené s kávou

Vyššie sme písali o pozitívnych účinkoch kávy. Teraz sa však pozrime aj na možné riziká. Ako sme už uvádzali v úvode, príliš veľké množstvo kávy nie je zdravé. Ak za krátky čas vypijete napríklad 80 šálok kávy, vaše telo dostane smrteľnú dávku kofeínu.

Odporúčané maximálne množstvo kofeínu je 400 miligramov, čo zodpovedá zhruba štyrom šálkam kávy.

Niektoré štúdie tiež upozorňujú na možné riziká pitia kávy. V tejto správe z roku 2016 Svetová zdravotnícka organizácia WHO upozorňuje, že pitie kávy pri vyšších teplotách ako 149 stupňov Farenheit (65 °C) môže zvýšiť riziko rakoviny pažeráka.

Káva nie je pre každého. Ak ste citliví na kofeín a máte problémy so spánkom, môže byť lepšie kávu vylúčiť alebo obmedziť. Dobre nerobí ani tým, ktorí trpia na reflux kyseliny.

A čo káva v tehotenstve? Výskumy o účinku kávy na plod sú kontroverzné, avšak jedna vec je istá: ak pijete kávu počas tehotenstva, kofeín sa dostane aj k plodu a vaše dieťa je na kofeín veľmi citlivé. Ak ste na kávu zvyknutí a nechcete ju počas tehotenstva prestať piť, znížte jej príjem aspoň na jednu šálku denne.

Záver

Piť alebo nepiť kávu? Odpoveď nie je jednoduchá. Pokiaľ vám káva nechutí, neexistuje žiadne priame odporúčanie aby ste ju pili.

Pokiaľ už kávičkárom ste, môžu vás uspokojiť vyššie uvedené štúdie, podľa ktorých pitie kávy stimuluje náš nervový systém a znižuje riziko mŕtvice či alzheimerovej choroby. Dajte si však pozor, aby ste nevypili príliš veľa kávy a „nenadopovali“ sa kofeínom, ktorý môže dlhodobo narušiť váš spánok a spôsobiť aj bolesť hlavy.

Autor článku

Dušan

Zaujímam sa o zdravú výživu a zdravý životný štýl. Baví ma písanie a rád sa o svoje skúsenosti podelím aj s vami.

Ďalšie články

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mohlo by vás zaujímať

Komentáre

0 komentárov

Trackbacks/Pingbacks

  1. 8 spôsobov, ako bojovať s vysokým krvným tlakom | Vitalweb.sk - […] teraz nepoteším milovníkov kávy a kofeínových nápojov. Káva má mnoho účinkov na zdravie, avšak v tomto prípade, príjem kofeínu…
Odosla komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *