Výskum ukázal, že zdravotné návyky matiek majú významný vplyv na detskú obezitu. Vaša matka môže byť zodpovedná za viac ako len vašu DNA. Nový výskum ukazuje, že by mohla mať vplyv aj na vaše BMI.

Ktorých päť opatrení musíte prijať, aby si vaše deti udržali zdravú váhu? V štúdii z roku 2018 uverejnenej v The BMJ sa posudzovali zdravotné informácie 24 289 detí vo veku 9-14 rokov a zistilo sa, že pre tie deti s matkami, ktoré preferovali zdravú výživu, pravidelne cvičili, udržovali si BMI v „normálnom“ rozpätí, pili alkohol iba mierne a nefajčili, bolo o 75% menej pravdepodobné, že budú obézne ako deti, ktorých matky nespĺňali návyky typické pre zdravý životný štýl. Keď si mamičky aj deti osvojili týchto päť návykov, riziko obezity bolo o 82% nižšie.

Výskumný pracovník Qi Sun, MD, docent na Harvard T.H. Chan School of Public Health, vymedzil dôvody, prečo a ako každý z týchto životných štýlov ovplyvňuje aj zdravie detí:

1. FYZICKÁ AKTIVITA

Toto prepojenie je evidentné: aktívne matky zároveň povzbudzujú aj svoje deti k aktivite (v článku publikovanom v časopise Pediatrics sa zistilo, že čím menej sú aktívne mamičky, tým menej sú aktívne aj ich deti).

Aktívne matky môžu stráviť viac času aktivitami, ako je skákanie cez švihadlo, skákanie škôlky, cyklistika a plávanie so svojimi deťmi. Spoločnosť Sun verí, že matky, ktoré uprednostňujú cvičenie, takisto častejšie prihlasujú svoje deti na organizované fyzické aktivity, ako je napríklad basketbal alebo futbal.

2. ZDRAVÁ STRAVA

Ako vyplýva z tejto štúdie z roku 2010, deti získajú takmer 30% svojich kalórií zo snackov a všetky tieto dezerty a nápoje s extrémne vysokým cukrom viedli k tomu, že sa číslo na stupnici dostalo až na túto alarmujúcu hodnotu.

Mamičky, ktoré uprednostňujú zdravé stravovanie, môžu ľahšie udržať váhu svojich detí pod kontrolou. „Deti prijímajú častejšie zdravšie potraviny, ako sú celozrnné produkty, ovocie a zelenina, ak ich matky pripravia a takisto zjedia,“ konštatuje Sun.

3. BODY MASS INDEX (BMI)

V štúdii 215 párov (matka/syn) a 212 párov (matka/dcéra) vedci zistili silné korelácie medzi materským BMI a rizikom detskej obezity. Výskumníci pripísali tieto zistenia kombinácii genetiky a domáceho prostredia. Sun súhlasí s tým, že BMI je „dobrým meradlom telesnej aktivity a stravy“ a jedným z najsilnejších faktorov predpovedania detskej obezity.

4. STRIEDME POPÍJANIE

Mierna konzumácia alkoholu (definovaná ako jeden nápoj denne u žien) je spojená s nižším rizikom hypertenzie, cukrovky typu 2, kardiovaskulárnych ochorení a niektorých druhov rakoviny. Výskum tiež zistil, že ženy, ktoré konzumovali mierne až stredné množstvá alkoholu, získali v priebehu 13 rokov menšiu váhu ako tie, čo nepili vôbec.

Výskum BMJ zistil, že deti tých, čo pili striedmo, sú s menšou pravdepodobnosťou obézne, ale Sun takisto pripúšťa, že tento mechanizmus nie je dobre pochopený a preskúmaný.

5. FAJČENIE

Podľa výskumu, ktorý bol zverejnený v časopise Pediatrics, majú deti fajčiarov vyššie riziko vypestovania si tohto zlozvyku. Vystavenie pasívnemu fajčeniu má aj vážne zdravotné dôsledky. Keď rodičia fajčia, deti sú viac náchylné k tomu, aby mali nadváhu alebo obezitu.

To vytvára rad zdravotných problémov: Obézne deti sú vystavené vyššiemu riziku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky a pasívny dym je spojený aj so zvýšeným rizikom astmy, infekcií a rakoviny pľúc. Sun poznamenáva, že život bez tabaku má významný vplyv na zdravie detí. „Ak matka nefajčí, riziko obezity pre deti rapídne klesá,“ udáva.

Zatiaľ čo výskum BMJ zistil, že kumulatívny vplyv týchto piatich faktorov má najväčší vplyv na detskú obezitu, spoločnosť Sun poznamenáva, že fajčenie a BMI vykazujú najsilnejšie prepojenia. Dúfa, že výskum povzbudí rodičov, aby premýšľali o tom, ako ich správanie ovplyvňuje ich deti, a vysvetľuje: „Nikdy nie je neskoro premýšľať o zlepšení vášho životného štýlu. Veci, ktoré sa matky rozhodnú zmeniť k lepšiemu, môžu pomôcť vyliečiť epidémiu obezity u detí.“

Podľa blog.myfitnesspal.com