8 spôsobov, ako bojovať s vysokým krvným tlakom

j

Autor: Veronika

}

9 apr, 2021

Vysoký krvný tlak je nebezpečný a môže poškodiť vaše srdce. Nie nadarmo sa hovorí, že tlak je tichý zabijak. V prípade, že nebudete mať svoj krvný tlak pod kontrolou, v takom prípade sa u vás zvyšuje riziko srdcových chorôb a mozgových príhod.

Skvelou správou však je, že existuje niekoľko spôsobov, ako prirodzene znížiť krvný tlak – a bez použitia akýchkoľvek liekov. Pozrite sa na nasledujúcich 8 spôsobov, ktoré pomáhajú bojovať s vysokým krvným tlakom:

1. Základom je pohyb

Pohyb je základom zdravého života. Rovnako to platí aj pri hypertenzii, čiže vysokom krvnom tlaku. Vďaka pravidelnému cvičeniu  nielenže posilníte, ale aj zefektívnite vaše srdce pri pumpovaní krvi, čo má za následok zníženie tlaku vo vašich tepnách.

Stačí si dopriať za týždeň aspoň 150 minút chôdze alebo 75 minút intenzívneho cvičenia (napríklad behu) a tým môžete znížiť krvný tlak a zlepšiť zdravie vášho srdca. Štúdia o zdraví chodcov potvrdzuje, že čím viac človek behá a cvičí, tak to má pozitívny vplyv na zníženie krvného tlaku. Môžete vyskúšať cvičiť aj tieto jednoduché cviky na doma.

Takže ak chcete niečo urobiť pre svoj vysoký krvný tlak a neobľubujete cvičenie, tak si doprajte každý deň prechádzku aspoň po dobu 30-tich minút. Ak si doprajete viac pohybu, pomôžete ho znížiť ešte viac.

 

2. Konzumujte viac potravín bohatých na draslík

Draslík (Kalium a chemická značka K) je tretím najbohatším minerálom, ktorý sa nachádza v ľudskom tele. Je nenahraditeľný a pomáha sa organizmu zbaviť sodíka a zároveň zmierňuje tlak na cievy. Správna hladina draslíka má vplyv na kardiovaskulárny systém, nižší krvný tlak, zdravie kostí a svalov.

Ako dosiahnuť lepšiu rovnováhu draslíka a sodíka v ľudskom tele? Treba konzumovať menej spracovaných jedál a vymeniť ich za čerstvé potraviny. Dôležité je dopriať si hlavne ovocie a zeleninu, ktoré sú bohaté na draslík. Vďaka ich konzumácií môžete pomôcť znížiť hypertenziu, čiže vysoký krvný tlak.

Potraviny, ktoré majú obzvlášť vysoký obsah draslíka:

  • Zelenina – najmä listová zelenina, paradajky, zemiaky a sladké zemiaky
  • Ovocie – vrátane melónov, banánov, avokáda, pomarančov a marhúľ
  • Mliečne výrobky – napríklad mlieko a jogurt
  • Tuniak a losos
  • Orechy a semiačka
  • Fazuľa
bobulove ovocie

zdroj: Pixabay

3. Konzumujte bobuľové ovocie

Bobuľové ovocie je nabité polyfenolmi, ktoré majú antioxidačné účinky a prírodnými rastlinnými zlúčeninami, ktoré sú prospešné pre vaše srdce. Polyfenoly môžu znížiť riziko mŕtvice, srdcových chorôb a cukrovky, ako aj zlepšiť krvný tlak.

Dôkazom je štúdia, ktorá potvrdzuje, že ľudia ktorí konzumovali bobuľové ovocie a potraviny bohaté na polyfenoly, zaznamenali vylepšené ukazovatele rizika srdcových chorôb.

 

4. Naučte sa ovládať svoj stres

Pre mnohých vôbec nie je novinkou, že stres je kľúčovým faktorom, ktorý negatívne vplýva na množstvo chorôb a rovnako to platí aj pri hypertenzii. Ak je človek v chronickom strese, telo je neustále v pozore, čo má za následok zrýchlenie srdcového tepu a zúženie ciev. Pri takomto strese sa človek nedokáže veľmi sústrediť, pomáha sa upokojiť popíjaním alkoholu alebo konzumáciou nezdravého jedla a to má nepriaznivý dopad na krvný tlak.

Existuje viacero štúdií, ktoré skúmali, ako môže zníženie stresu pomôcť znížiť krvný tlak. Pozrite sa na výsledky, ktoré sú samozrejme potvrdené štúdiami:

  • Vypočujte si upokojujúcu hudbu: Upokojujúca hudba môže pomôcť uvoľniť nervový systém. Výskum ukázal, že je účinným doplnkom iných terapií krvného tlaku. Potvrdzuje to táto štúdia o účinkoch muzikoterapie na krvný tlak jedincov s hypertenziou a štúdia, ktorej cieľom bolo vyhodnotiť vplyv pasívneho počúvania relaxačnej hudby na autonómne funkcie hypertenzie.
  • Zvoľnite z pracovného tempa: Veľa práce a stresové pracovné situácie sú vo všeobecnosti spojené s vysokým krvným tlakom, čo dokazuje aj táto štúdia.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že chronický stres môže prispievať k vysokému krvnému tlaku. Preto je dôležité, aby ste v prípade hypertenzie hľadali spôsoby, vďaka ktorým budete vedieť zvládať stres. Ideálne je ho úplne odstrániť alebo sa posnažíte ho znížiť na minimum.

5. Znížte príjem kofeínu

Zrejme teraz nepoteším milovníkov kávy a kofeínových nápojov. Káva má mnoho účinkov na zdravie, avšak v tomto prípade, príjem kofeínu a vysoký krvný tlak sa spolu nekamarátia. Ak ste si niekedy dopriali šálku kvalitnej kávy pred meraním tlaku, tak určite viete, že kofeín spôsobuje jeho okamžité zvýšenie.

Štúdia, ktorá skúma vplyv kávy na krvný tlak však nenaznačuje, že pravidelné pitie kávy či čaju s obsahom kofeínu môže spôsobiť krátkodobý nárast krvného tlaku, aj keď u mnohých ľudí nespôsobuje trvalé zvýšenie.

Dobrou správou je, že ak patríte medzi milovníkov kofeínových nápojov, v takom prípade máte nižšie riziko srdcových chorôb, vrátane vysokého krvného tlaku ako tí, ktorí ich nepijú. Takže z toho vyplýva, že príjem kofeínu môže mať silnejší účinok na ľudí, ktorí ho nekonzumujú pravidelne (potvrdzuje to aj táto štúdia).

 

6. Konzumujte potraviny bohaté na vápnik

Ľudia, ktorí majú nedostatok vápnika často trpia vysokým krvným tlakom. Preto je dôležité konzumovať potraviny, ktoré majú vysoký obsah vápnika. Medzi takéto potraviny patrí napríklad listová zelenina, mliečne výrobky, tofu, chia a slnečnicové semienka, mandle, sušené figy, biela fazuľa, brokolica, batáty, pomaranče či maslová tekvica.

Koľko vápnika je vhodné prijať za deň? Pre väčšinu dospelých je odporúčané množstvo vápnika 1 000 miligramov (mg) denne. Pre ženy nad 50 rokov a mužov nad 70 rokov je to 1 200 mg denne.

tmava cokolada

zdroj: Pixabay

7. Konzumujte tmavú čokoládu alebo kakaový prášok

Konzumácia veľkého množstva tmavej čokolády vášmu srdcu pravdepodobne nepomôže, ale v ak si ju doprajete v malých množstvách, tak to má preukázateľné pozitívne účinky.

Jedna štúdia potvrdzuje, že práve tmavá čokoláda a kakaový prášok sú bohaté na flavonoidy (obsahujú rastlinné zlúčeniny), ktoré pomáhajú uvoľniť krvné cievy a znižujú krvný tlak.

 

8. Vyvarujte sa konzumácií alkoholu

Pitie alkoholu má preukázateľný vplyv (potvrdzuje to táto štúdia) na zvýšenie krvného tlaku. Alkohol je v skutočnosti spojený so 16%-ami prípadov vysokého krvného tlaku na celom svete.

Je však pravda, že niektoré štúdie naznačujú, že nízke alebo stredné množstvo príjmu alkoholu môže chrániť srdce, na druhej strane, tieto výhody môžu byť vyvážené nepriaznivými účinkami alkoholu na krvný tlak.

Z toho vyplýva, že alkohol v akomkoľvek množstve môže zvýšiť váš krvný tlak. Preto je vhodné obmedziť konzumáciu alkoholu.

Záver

Vysoký krvný tlak postihuje veľkú časť svetovej populácie. Nie nadarmo sa mu hovorí, že je tichým zabijakom. Ak patríte medzi ľudí, ktorí majú s vysokým krvným tlakom problém, netreba to podceňovať.

Existujú lieky, ktoré pomáhajú liečiť stav hypertenzie. Ak vám ich lekár predpíše, treba to rešpektovať a postupovať podľa jeho pokynov. Okrem liekov však existuje aj mnoho iných postupov, ktoré vám môžu pomôcť v boji s vysokým krvným tlakom, o ktorých som vám písala v článku.

Autor článku

Veronika

Dlhodobo sa zaujímam o tému zdravia a zdravej výživy. Mojou vášňou je varenie rýchlych a zdravých jedál.

Ďalšie články

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mohlo by vás zaujímať

Komentáre

0 komentárov

Odosla komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *