6 tipov pre posilnenie imunity

j

Autor: Veronika

}

16 mar, 2021

V dnešnej dobe mnoho ľudí zaujíma, aké existujú tipy pre posilnenie imunity. V tomto článku sa dozviete, čo všetko má vplyv na správne fungovanie imunitného systému. Okrem toho sa dozviete konkrétne tipy, čo pomáha na posilnenie imunity.

Čo oslabuje imunitný systém?

Imunitný systém je komplex reakcií a mechanizmov, ktoré sa snažia chrániť náš organizmus. Jednoducho povedané, imunitný systém patrí medzi veľmi účinný systém, ktorého úlohou je schopnosť vyrovnať sa s vonkajšími nebezpečnými vplyvmi, akými sú napríklad vírusy, baktérie či infekcie.

Na imunitu vplýva množstvo faktorov. Tie však vie človek ovplyvniť a vyhnúť sa im. Pozrite si nasledujúcich päť faktorov, ktoré majú nepriaznivý vplyv na imunitu:

Vyhýbajte sa stresu

So stresom sa stretol azda každý jeden človek. Pokiaľ je krátky, tak má pozitívny vplyv – vie vás nakopnúť, prípadne vás vyburcuje k dokončeniu nejakej úlohy. Ak však máte pravidelný stres, nebodaj dlhodobý, v takom prípade si dajte veľký pozor, aby sa nestal z neho chronický.

Chronický stres je nebezpečný. Spoznáte ho napríklad tak, že sa neustále potíte, máte sťažené dýchanie, nedokážete spať alebo dokonca pociťujete nepríjemné búšenie srdca. Príznaky sú rôzne. Ak budete žiť v neustálom strese, v takom prípade sa to odzrkadlí aj na vašom zdraví a samozrejme aj na vašej imunite.

Aby ste to lepšie pochopili, vysvetlím vám, aké následky má neustály až chronický stres. Stres spôsobuje vylučovanie stresového hormónu s názvom kortizol. Jeho úlohou je podieľať sa na obranných reakciách organizmu (napríklad tlmí zápal). Pri stresových situáciách hladina kortizolu stúpa a zároveň hladina ďalších hormónov klesá. Všetko by však malo byť v rovnováhe, v opačnom prípade nedokáže imunitný systém včas reagovať na vonkajšie nebezpečné vplyvy. Z toho teda jasne vyplýva, že sa netreba zbytočne stresovať. Robte veci s pokojom a hlavne s úsmevom na tvári.

spanie

zdroj: Pixabay

Deficit spánku

Kvalitný a pravidelný spánok je základom zdravia. Pri spánku si ľudský organizmus dôkladne oddýchne, teda zregeneruje sa a môže poriadne fungovať. Práve preto je dôležité spať každý deň minimálne sedem až osem hodín. Ideálne, ak si ľahnete do postele pred polnocou.

V prípade, že si nedoprajete dostatok spánku, bude to mať vplyv na váš imunitný systém. Dôvodom je, že ak spíte málo, vtedy sa v tele nevytvára hormón melatonín, ktorý vplýva na imunitný systém. Následne sa tak neprodukuje dostatočné množstvo bielych krviniek, ktoré bojujú s infekciami a vírusmi.

Nadmerná konzumácia alkoholu a pravidelné fajčenie

Alkohol a cigarety sú jedným z ďalších faktorov, ktoré negatívne vplývajú na váš imunitný systém. Vo všeobecnosti platí, že fajčenie a pitie alkoholu nie je zdravé. Nadmerná konzumácia alkoholu môže viesť až k nepríjemným a často fatálnym zdravotným problémom, ako napríklad k ochoreniu pečene či rakovine. Nehovoriac o tom, že konzumácia alkoholu vplýva na kvalitu spánku (narúša ho), čo vedie taktiež k oslabeniu imunitného systému. Pravidelné fajčenie zas môže viesť k rakovine pľúc.

Oba neduhy, fajčenie a aj nadmerné popíjanie alkoholu, oslabujú váš imunitný systém a navyše posilňujú autoimunitné ochorenia. Jedná sa o ochorenia, v ktorých je imunitný systém viac aktívny (až nadmerne) a z tohto dôvodu napáda štruktúry vlastného tela. To znamená, že niektoré bunky, ktoré by normálne mali zabezpečiť obranyschopnosť organizmu, tak namiesto toho začnú nielen napádať, ale aj ničiť ďalšie bunky v ľudskom tele.

Sem-tam pohárik kvalitného vínka či koňaku neuškodí. Treba si však dať pozor na nadmerné popíjanie a každodenné fajčenie. Pre niekoho je pitie a fajčenie zlozvykom, ktorého sa nevie zbaviť a pre iných je pôžitkom. Tu si však treba uvedomiť, či vám to stojí za ničenie vášho zdravia.

Nedostatok pohybu

Nedostatok pohybu negatívne vplýva na zdravie človeka. Ak sa dostatočne nehýbete, má to vplyv na celé telo. Napríklad na trávenie a celkový metabolizmus, na pľúca, srdce, ale aj svaly a kosti.

beh

zdroj: Pixabay

Jednoduchým riešením je venovať sa obľúbenému športu ako bicyklovanie, korčuľovanie, tenis, futbal a mnohé iné. Prípadne môžete využiť fitness centrum na cvičenie alebo na hodiny jógy, pilatesu, jumpingu a iného. A ak patríte medzi tých, ktorých nebaví cvičenie vo fitness centre a ani doma, tak úplne postačí, ak sa budete pravidelne prechádzať v prírode na čerstvom vzduchu. Čo sa týka dĺžky prechádzky, tak prospešné je vydržať aspoň 30 minút.

V dnešnej dobe je jedným z najväčších problémov sedavý spôsob života. Mnoho ľudí pracuje v kanceláriách a sedia tam minimálne 8 hodín a niekedy aj viac. Takáto dlhá nečinnosť v sede má negatívny dopad na činnosť metabolizmu a zároveň sa spomaľuje i vstrebávaniu látok, ktoré posilňujú imunitný systém. Ak teda máte sedavé zamestnanie, mali by ste raz za hodinu trocha rozhýbať (vstať a precvičiť sa) a vďaka tomu bude váš metabolizmus fungovať správne.

Nesprávna životospráva

Správna strava je základom zdravého a funkčného tela. Pre niekoho je to samozrejmosť, no mnoho ľudí sa stále nezdravo stravuje a vďaka tomu má problémy so svojím zdravím.

Čo všetko má negatívny vplyv na zdravie a teda aj imunitu? V prvom rade je to biely cukor, ktorý nepriaznivo vplýva na imunitný systém. Netreba ho celkom vylúčiť zo stravy, je dobré ho však používať len minimálne, prípadne ho nahrádzať zdravšími sladidlami – napríklad medom, stéviou a inými náhradami cukru.

Medzi ďalších nepriateľov imunity patrí napríklad biele pečivo. Netvrdím, že sa musíte okamžite vzdať pečiva. Celkom postačí, ak na začiatok to biele skúsite nahradiť celozrnným. Postupne si môžete na raňajky namiesto chleba či rožkov pripravovať rôzne ovocné ovsené kaše. Tie vás nielenže dostatočne zasýtia, ale sú omnoho zdravšie ako sa neustále napchávať pečivom.

ovocie a zelenina

zdroj: Pixabay

Pre správnu funkciu organizmu a celkové zdravie človeka by mala byť samozrejmosťou pestrá a vyvážená strava. Doprajte si každý deň nejaké ovocie a nezabúdajte konzumovať dostatočne veľa zeleniny.

Čo sa týka prípravy jedál, tak zo svojho jedálničky by ste mali vyškrtnúť vysmážané jedlá. Taký kurací rezeň môžete nahradiť kuracím steakom, ktorý pripravíte na panvici alebo len na pare. Všetko sa dá, len treba chcieť.

Z toho všetkého vyplýva, že nesprávna strava dokáže extrémne zaťažiť organizmus, čo má negatívny dopad aj na imunitu človeka. Preto sa snažte zdravo stravovať a nezabúdajte ani na dostatočný pitný režim.

Ešte chcem upozorniť, že obzvlášť pozor si treba dať na rôzne neoverené diéty a detox. Pokiaľ sú v rozumnej miere, tak môžu pomôcť. Ak to však s diétou či detoxom preženiete, môžete si viac uškodiť ako pomôcť. Navyše, treba dbať najmä na to, aby ste počas diéty alebo detoxu mali zabezpečený dostatočný príjem vitamínov a minerálnych látok.

Čo pomáha na posilnenie imunity?

Pre posilnenie imunity je dôležité dbať na osobnú hygienu. To znamená, že si treba pravidelne a dôkladne umývať ruky. Okrem toho, však nezabúdajte aj na dezinfekciu. A to nielen rúk, ale i pravidelné čistenie a dezinfikovanie mobilného telefónu a celej domácnosti.

umyvanie ruk

zdroj: Pixabay

Čo sa týka vitamínov, tak aj tie vedia perfektne pomôcť posilniť imunitu. Zaraďte do svojho jedálnička vitamíny C a D. Práve druhý vitamín, teda vitamín D je skvelým pomocníkom pre posilnenie imunity. V lete ho získate jednoducho zo slnečného žiarenia a v jesenných, zimných a jarných mesiacoch sa odporúča ho doplniť pomocou výživového doplnku.

Okrem vyššie uvedeného však má vplyv na imunitu viacero faktorov, ktoré vie každý človek ovplyvniť. Medzi tie patrí týchto 6 tipov:

    • Vyhýbajte sa stresu – nestresujte sa, snažte sa každodenné povinnosti a problémy riešiť s úsmevom
    • Nezanedbávajte spánok – každý deň si doprajte kvalitný spánok minimálne 7 – 8 hodín
    • Dbajte na pestrú a vyváženú stravu – vyhýbajte sa nezdravým potravinám (ako je cukor, biele pečivo, vysmážané jedlá a fast foody ), doprajte si dostatok ovocia a zeleniny
    • Dodržujte pravidelný pitný režim
    • Obmedzte fajčenie a pitie alkoholu – najlepšie bude ak skoncujete alebo aspoň znížte na minimum fajčenie a popíjanie alkoholu
    • Hýbte sa – hovorí sa: “v zdravom tele, zdravý duch“ držte sa toho a snažte sa každý deň si dopriať nejakú pohybovú aktivitu alebo aspoň chôdzu. Ak sa nedá každý deň, tak aspoň trikrát do týždňa

Autor článku

Veronika

Dlhodobo sa zaujímam o tému zdravia a zdravej výživy. Mojou vášňou je varenie rýchlych a zdravých jedál.

Ďalšie články

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mohlo by vás zaujímať

Komentáre

0 komentárov

Odosla komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *